Watersportvereniging 't Haventje Batenburg'

willen we dit plaatsje niet allemaal bezoeken ... historie, rust, fietsen, wandelen en natuur ...

Met deze website hopen wij u een beetje wegwijs te maken binnen onze bruisende vereniging en ons mooie Batenburg!

De Vergenoegd in Frankrijk - 2017

Reisverslag nummer 8 - De Moezel, de Rijn en de Maas ...

Ons laatste verslag dateert uit Wasserbllig, een stadje op de grens van Luxemburg en Duitsland en momenteel schrijven we 18 september 2017.
We zijn thuis en plaatsen ons laatste verslag en dat zal voor velen een troost zij… we kregen berichten van vrienden die schreven: mag het wat korter want ik moet het allemaal voorlezen; anderen uiten enige jaloezie, enkelen gaven aan dat het tijd werd om eens naar huis te komen.
Zondag 20 augustus zijn we vertrokken uit Luxemburg en gaan de Moezel af.
Het Duitse gedeelte wordt vooral gedomineerd door de enorme druivenaanplant waar zelfs hellingen tot 65% worden benut. Het varen op de Moezel is aangenaam, de sluizen zijn groot maar gaan door het gebruik van de sluishaak moeiteloos.
De naast de grote sluis liggende sportsluis is voor ons te smal en die hebben we maar niet geprobeerd. We hoorden via de marifoon in de sluis van Enkirch de melding van een sportsluisgebruiker dat hij klem zat in de sluis!
Onze eerste stop was Neumagen-Dhron, het oudste wijndorp van Duitsland. In het haventje ligt een replica van het ‘Weinschiff von Neumagen’ en het ligt niet stil maar wordt dagelijks gebruikt voor rondvaarten.

In Neumagen bezorgt een vlieg Trudy nog een zichtprobleem ... de vlieg zat bij haar ogen en uiteraard sla je zo’n vlieg dan even weg. De vlieg was weg en de bril ging met een sierlijke zwaai overboord.
Duiken, vissen met een schepnet ... niets helpt en de havenmeester maakt het nog triester met de woorden: hier ligt al van alles in het water, brillen, telefoons, radio's ... en er is niets meer boven water gekomen.

Verder passeren we nog vele bekende wijndorpen: Bernkastel, Zell (Zeller Schwarze Katz), Traben-Trabach, Cochem, Treis-Karden en Koblenz.
Zell voorbij varen zonder de wijn te proeven is alcoholmisbruik… en we proeven 3 glaasjes droge Riesling en een Rosé. We besluiten enkele doosjes te kopen echter in verband met de afstand tot de boot (ca. 60 meter) halen we de dozen pas de volgende ochtend op!

In Treis-Karden, een gezellige jachthaven ontmoeten we Fred en Annelies Dörr.
Met hulp van Kelly, Jan en Ellie en PostNL brengt Fred de reservebril van Trudy mee.
Samen met Fred en Annelies maken we nog een ‘mini’ cruise naar Cochem en we sluiten de avond af met een etentje in het havenrestaurant en een slaapmutsje in de 4,5 tonner Camper van Fred en Annelies.

In Koblenz passeren we voorlopig onze laatste sluis, hier draaien we de Rijn stroomopwaarts op worden onmiddellijk geconfronteerd met de enorme stroming. Wij meten al vlug 7 kilometer. Gelukkig hoeven we maar 3 kilometer omhoog om af te meren in Jachthaven Rheinlache.
Een prima plekje en vanaf hier is het een klein stukje fietsen naar het gezellige centrum en de historische 'Deutsche Eck'. Hier verdwijnt de Moezel in de snel stromende Rijn ... en die brengt ons naar Nederland!

In Koblenz werd op zaterdag Amerikaanse vliegtuigbom onschadelijk gemaakt en we hadden de keus om aan boord te blijven of uiterlijk voor 13:00 uur te vertrekken.
We kiezen maar voor het laatste dat noopte en vertrekken nadat Lady Gaga een frisse duik had genomen om 10:00 uurWe moeten wel even wennen aan het drukke verkeer op de Rijn, het gaat snel met een kruissnelheid van rond de 17 kilometer.
Ons eerste doel is Bad Honnef waar we gebruik mogen maken van de steiger van Martina en Mathias die we in de buurt van Toul hebben ontmoet.
We liggen hier goed aan een steiger die in vroegere tijden is aangelegd voor veerboten. Veilig afgeschermd achter prikkeldraad kan ons hier niets gebeuren.
Bad Honnef is in feeststemming, het is er erg gezellig! We bezoeken het op loopafstand gelegen stadje Rhöndorf met het woonhuis van de vroegere bondskanselier Konrad Adenauer en werpen vast een blik op de Drachenfells die we morgen passeren.

Maandag 4 september vertrekken we in verband met wat nevel wat later uit Bad-Honnef met als doel Keulen echter we gaan zo snel dat we al eind van de middag in Düsseldorf zijn.
Inmiddels is het prachtig weer geworden, volop genieten! Onderweg is er veel verkeer en blijft het opletten met de onder 'blauw bord' opvarende schepen.
Vaak moeten we naar de linkeroever en soms blijven we maar midden op rivier, goed uitluisteren en af en toe marifoonverkeer maakt het goed beheersbaar. Nog voor de middag komt Keulen in zicht en dan wordt het eventjes heel druk. Vooral in de bijna haakse bocht van Keulen zijn er veel cruiseschepen, rondvaartboten en watertaxi's en er is nauwelijks tijd om te genieten van het bijzondere uitzicht op de stad.

De jachthaven van Düsseldorf in de grote Handelshafen bij kilometerraai 743 ligt aan de rechteroever en tegenstrooms en net voordat we willen indraaien hebben we een opkomend 'blauw bord' varend schip vol met auto's en komt er nog een schip uit de Handelshafen waar we in willen.
We moeten nog een stukje stroomafwaarts en draaien verder op terug om zo naar binnen te varen.
De jachthaven ligt diep tussen damwanden in en is voor indringers nauwelijks bereikbaar. De Wasserpolizei ligt op de hoek en het geeft ons in ieder geval een veilig gevoel en laten dan de Vergenoegd rustig achter om ons in het drukke uitgaansleven van Düsseldorf en zijn Altstadt te mengen. Wat een mensenmassa, de kade langs de Rijn is vol met wandelaars, zonaanbidders ... dat zijn we niet meer gewend.
De restaurantjes zien er verleidelijk uit en ach ... waarom ook niet. Heerlijk gegeten, gedronken en vroeg in de kooi!

Maandag 4 september, nog even brood halen bij de warme bakker in Düsseldorf en met als voorlopig doel Wesel vertrekken we rond 10:00 uur.
Druk, drukker en nog drukker is het op de Rijn. De blauwe borden zijn er weer volop en we worden met regelmaat gedwongen om links te gaan varen.
Na Duisburg zien we ook veel duwstellen geladen met kolen die naar boven kruipen en dat in tegenstelling tot onze snelheid. Met ruim 6 kilometer stroom mee lopen we gemiddeld 16 tot 17 kilometer per uur.

Rond 15:00 uur passeren we Wesel en we besluiten toch maar door te gaan naar Nijmegen.
De weersvoorspelling voor de rest van de dagen is niet bijzonder en we hebben weinig zin met de door eventuele regenval veroorzaakte zichtbeperking op de Rijn te varen. Het drukste gedeelte moeten we nog krijgen.
Bij Kalkar, net voor de Nederlandse grens passeren wij de nooit afgebouwde kerncentrale. Al jaren geleden omgebouwd tot pretpark ‘Wunderland’ … tijdens onze passage zagen wij weinig actie!
Nederland .... tegen zessen varen we de grens over we worden verwelkomd door de Zonnebloem en de vele campers die keurig in het gelid staan bij Lobith – Tolkamer… staan ze op ons te wachten?
En dan gaat het snel, een voor ons bekend stukje Waal en voor het weten meren we om klokslag 19:00 uur af in Nijmegen, de jachthaven ligt goed vol maar met de nodige moeite vinden we een plaatste aan de ‘historische schepen’ kant.
Nog een hapje en drankje met Ingrid en Jos en een voorlopig laatste nachtje aan boord van de ‘Vergenoegd’!

Dinsdagmorgen nog even brood halen bij de HEMA, we voelen ons weer een beetje thuis. Het laatste stukje Waal was er druk, veel opvarende beroepsvaart met als gevolg dat we niet zoals gebruikelijk aan de linkeroever (onder de Waalkade) konden blijven maar naar de Lentse kant moesten.
Ook de ingang naar het Maas-Waalkanaal gaf vertraging… maar ondanks alles waren we rond 15:00 uur in onze thuishaven Batenburg.
Thuiskomen, ja dat is na ruim 4 maanden ook weer een verrassing. De tuin ziet er prachtig uit, verse bloemen staan ons in de kamer te verwelkomen! Bedankt allemaal!

Inmiddels is de ‘Vergenoegd’ even uit het water geweest en zijn we een dagje bezig geweest om met azijn de kalkaanslag te verwijderen. Vooruitlopend op onze volgende reis is er tevens een extra koelwaterinlaat gemaakt en heeft onze prachtige Vergenoegd een nieuwe laklaag gekregen.
Schade en krasjes ... als je naar Freankrijk gaat moet je daar niet bang voor zijn. We hebben het er met een opengescheurde fender goed vanaf gebracht.

De reis is voorbij, maar 372 motoruren… en 425 sluizen! De kilometers kunnen we alleen maar schatten, we denken dat we ca. 3300 kilometer hebben afgelegd.

Hoogtepunten?
Een prachtige tijd met Hans, Ank en Moppie, de vele bezoeken van vrienden uit Nederland, de reis naar Oostenrijk met de unieke prestatie van Chantal, het Canal du Nivernais, onze terugreis over de Moezel en Rijn en een bijzonder berichtje uit Maarn … we krijgen er weer een kleinkind bij!