Watersportvereniging 't Haventje Batenburg'

willen we dit plaatsje niet allemaal bezoeken ... historie, rust, fietsen, wandelen en natuur ...


Met deze website hopen wij u een beetje wegwijs te maken binnen onze bruisende vereniging en ons mooie Batenburg!

De Vergenoegd in Frankrijk - 2017

Reisverslag nummer 6 - Waar kunnen we nog varen in Frankrijk?

Ons laatste verslag hebben wij geschreven vlak voor 14 juli – Quatorze Juillet afgemeerd bij het plaatsje Mailly-le-Chateau.
Zaterdag 15 juli zijn wij verder gegaan naar Auxerre en onze laatste stop op het Canal du Nivernais. Auxerre is een prachtige stad, pittoreske straatjes, veel vakwerkhuizen en de prachtige kathedraal Saint Etiënne.
De laatste dagen hebben we afwisselend op het Canal du Nivernais of de Yonne gevaren, nu gaan we alleen verder op de gekanaliseerde Yonne. Vanaf Auxerre is het nog ca. 30 kilometer tot Migennes en de ingang van het Canal de Bourgogne.

Maandagmiddag maken we een verkennende fietstocht langs het Canal de Bourgogne en zien een zeer helder water, zo schoon als een aquarium met zeer veel vis.
Prachtig, echter de plantengroei tot vlak onder het wateroppervlak baart ons zorgen, willen we dit wel?
Dinsdagavond besluiten wij onze route aan te passen en via de Yonne, Seine en Marne richting Nancy te gaan en dan verder onze geplande route via de Moezel en de Rijn te volgen.
Het Canal de Bourgogne en het Canal des Vosges moet dan maar wachten op betere tijden.

Met Moppie, de hond van Hans en Ank gaat het wat slechter, ze heeft zich flink geblesseerd en loopt op 3 pootjes. Hans en Ank maken zich steeds meer zorgen en krijgen bij het bezoek aan de dierenarts te horen dat ze haar kruisbanden van een achterpoot heeft gescheurd. Voor Moppie betekent dat een operatie en wel op korte termijn en Hans en Ank besluiten versneld naar huis te varen.

Hans laat zijn boot woensdag nog even lichten omdat hij vermoedt dat er wat in zijn schroef zit en het is niet alleen lichten maar ook oplichten. Hans mag € 300 betalen voor 30 minuten werk. Gelukkig constateert hij wel een plastic zak, vislijn en voldoende plantmateriaal in de schroef.

Na een paar dagen rust aan een walletje in La Roche St. Cydroine (gratuit en all inclusive) vertrekken we donderdag 20 juli naar Sens en wij zijn nauwelijks onderweg of Hans merkt weer een onregelmatigheid in zijn schroef.
De kade in Sens heeft wel enkele bolders echter deze staan ca. 30 meter uit elkaar en is geen optie voor de nacht, wel kijken we met een inspectiecamera naar de schroef en ja, triest maar waar: er zit waarschijnlijk een stuk touw in de schroef.
Na een paar dagen rust aan een walletje in La Roche St. Cydroine (gratuit en all inclusive) vertrekken we donderdag 20 juli naar Sen… en wij zijn nauwelijks onderweg of Hans merkt weer een onregelmatigheid in zijn schroef. De kade in Sens heeft wel enkele bolders echter deze staan ca. 30 meter uit elkaar en is geen optie voor de nacht, wel kijken we met een inspectiecamera naar de schroef en ja, triest maar waar: er zit waarschijnlijk een stuk touw in de schroef.
Het kan nog wel wachten maar moet beslist verwijderd worden. Voorlopig varen we door tot de volgende sluis en vinden daar een verlaten plaatsje maar prima voor de nacht.
Wel een erg verlaten plaatsje… zeker geen plaats waar je alleen gaat liggen maar samen met Hans en Ank voelen we ons wel veilig.

Vrijdag het laatste stukje Yonne en dat is toch weer iets bijzonders. vele sluizen op de Yonne hebben schuine wanden en dat is niet prettig aanleggen. Gelukkig vindt je in een paar sluizen wel een drijvend ponton echter niet altijd lang genoeg voor twee schepen, dus maar naast elkaar. In een sluis ligt alleen nog maar de bevestiging voor het ponton en blijft ons niets anders dan maar met de pikhaak afstand te houden van de schuine wanden.
Bij Montereau komen we op de Seine die ons tot Parijs gaat brengen, echter we nemen weer even rust in het ons zo vertrouwde Moret-sur-Loing. We liggen een nachtje dubbel maar dat heeft ook voordelen: Hans ligt naast iemand die niet bang is om even zijn schroef te bevrijden van de nodige rommel!

Zaterdagvond 22 juli bezoeken we het wekelijkse muzikale evenement op de markt in Moret. Wij worden verrast met een optreden van een lookalike van Céline Dion… Nayan, die er op lijkt en ook vocaal haar best doet om de songs van Céline ten gehore te brengen. Voor ons in ieder geval een hele gezellige avond!
23 Juli vroeg uit de veren.
We vertrekken om 8:30 uur richting Parijs en hopen zo ver mogelijk te komen. Ons doel is jachthaven Draveil, ca. 20 kilometer voor Parijs maar we hebben wel 5 sluizen en de nodige beroepsvaart.
De laatste sluiswachter laat ons ruim een uur wachten en ik leer van Ank een nieuw woord: zeldzame oetlul … … en door deze man komen we pas om 18:30 uur in de jachthaven.
Een lange soms druiligere dag en Draveil ligt onder de rook van Parijs en we mogen dan ook gelijk € 25 neertellen voor een nachtje!

Inmiddels bereiken ons steeds meer berichten over de stremmingen. Veel stremmingen worden veroorzaakt door het prachtige voorjaar en de langdurige droogte. Hierdoor is het waterpeil op veel plaatsen zover gedaald dat veel sluizen niet meer voldoende water hebben en of maar beperkt en in konvooi bediend worden of helemaal niet meer.
Op de Maas vlak bij Givet is tevens een stuw defect en dit veroorzaakt ook een stremming die waarschijnlijk tot eind augustus gaat duren. Vervelend voor de vele schepen die vaak deze weg naar Nederland nemen.
Ondanks dat voor het Canal Marne au Rhin ook stremmingen waren zijn de berichten de laatste dagen wat verbeterd en hebben we besloten toch maar te proberen om via de Marne de Moezel te bereiken.
We vertrekken 24 juli en passeren al vroeg Parijs en ... ja de eerstvolgende stremming dient zich aan: over de Marne wordt een brug geplaatst en het scheepvaartverkeer is een dag gestremd ... daar komen we wel overheen!

Donderdag passeren we nog even Chézy-sur-Marne … even een berichtje naar Jan Fienieg en ja hoor, boven de sluis van van Azy vraagt Jan om 13:00 uur wat er onder de kurk zit … en al vroeg drinken we ons eerste glaasje.
’s Avonds komen Jan en Christiane nog even een groentemand brengen met allemaal verse en biologische groenten uit eigen tuin van Ferme Proslins! Tevens een fles Champagne die de avond niet overleefd.
De courgettes zijn wel wat groter dan we gewend zijn en dat verplicht ons wel tot een aanpassing van ons weekmenu: courgettesoep, wraps met courgette, zalm met courgette, etc.
Een laat avondje in Chateau-Thierry … maar supergezellig!

Ja, intussen heeft ook de drukschakelaar van de hydrofoor het begeven. Langzaam druppelt er via de schakelaar water in de bilge en navraag bij de fabrikant geeft een duidelijk antwoord: vervangen!
Via ‘van Rij Watersport’ in Rotterdam en hulp van Hans, Niek, Chris en Azamz Lahcen en zijn Superette de la Poste in Damery was de schakelaar, verzonden met FedEx binnen 24 uur binnen!
De thee die we bij Azamz ‘moesten’ drinken was wel even wennen maar volgens zijn zeggen was deze zeer heilzaam!
Een perfecte service van ‘Van Rij Watersport’ in Rotterdam, bedankt Ed!

Vrijdag 28 juli zijn we aangekomen in Cumiѐres, het laatste plaatsje op de rivier de Marne en Hans en Ank gaan morgen via Reims naar het noorden. Een prima gelegenheid voor een ‘laatste avondmaal’ … we zullen de vele ‘happy hours’ missen.
De chef-kok van het restaurant is een ... 'Rambach', maar familie in NL had hij niet of ..?
Het was bijzonder om zo gezellig met Hans, Ank en niet te vergeten Moppie op te varen!
Cumiѐres is een klein maar zeer florerend stadje centraal in de Champagne streek. Op elke hoek van de straat is er wel een Champagne huis en de kunstwerken op de kade van Cumiѐres laten het hele ‘productie’ proces van de champagne zien.

Zondagmorgen 30 juli vertrekken we richting Vitry-le-François. We verlaten bij de sluis van Dizy de rivier de Marne en voor ons ligt dan het ruim 60 kilometer lange Canal latéral à la Marne.
De eerste sluizen tot aan Condé-sur-Marne hebben allemaal glijpalen (of haalbuizen) en gaan vlot, daarna wordt het soms weer klimmen en kruipen we de laatste paar sluizen achter een peniche die gelukkig later de walkant opzoekt. In Châlon-en-Champagne zijn er nog net een paar plaatsjes vrij en kunnen we nog even de stad in.
Maandagmorgen vertrekken we al vroeg en hopen zo de achter ons op het kanaal liggende peniches voor te blijven … echter een fietsvakantieboot had ook die plannen en we blijven deze twee sluizen volgen.
Achter de tweede sluis komt er een lang traject van ruim 6 kilometer en daar maken we van de gelegenheid gebruik om dit schip voorbij te lopen. Begin van de middag passeren wij Vitry-le-François en draaien gelijk het Canal de la Marne au Rhin (Ouest) op. Dit kanaal is ruim 135 kilometer lang, telt 97 sluizen, een fikse tunnel en brengt ons van Vitry-le-François naar Toul en Nancy.

Na een prachtige middag op dit kanaal vinden we nog net een plaatsje in Pargny-sur-Saulx. Wij besluiten hier even rust te nemen en gaan pas donderdag 3 augustus verder.

Onweer! Tijdens ons eerste nachtje in Pargny is het donder, bliksem en veel regen. Van Hans en Hennie Groenewegen horen we dat er verderop sluizen gestremd zijn door blikseminslag.

Even voor de mensen die zich zorgen maken over het poezenleven aan boord van de Vergenoegd: Lady Gaga vermaakt zich best. Soms zorgt ze ervoor dat de zonnepanelen niet de benodigde energie opleveren maar verder gaat het prima!

De stand staat op 268 vaaruren en 304 sluizen!

Groetjes vanaf de 'Vergenoegd',
Trudy, Rob en ‘Lady Gaga’

© 2018 WSV Het Haventje Batenburg avg disclaimer contact