Watersportvereniging 't Haventje Batenburg'

willen we dit plaatsje niet allemaal bezoeken ... historie, rust, fietsen, wandelen en natuur ...

Met deze website hopen wij u een beetje wegwijs te maken binnen onze bruisende vereniging en ons mooie Batenburg!

De Vergenoegd in Frankrijk - 2017

Reisverslag nummer 5

Zondagmorgen 25 juni
Na een weekje Oostenrijk zijn wij gisteren weer aangekomen in Nevers.
De boot ligt er nog prima bij en ondanks de enorme hitte die er tijdens onze afwezigheid in Frankrijk is geweest doen de plantjes en kruiden het dankzij de goede zorgen van Albert en Anita het nog prima. Na een goede nachtrust halen we Lady Gaga weer op uit haar logeeradres en het is goed om te zien hoe ze ons begroet.

In de week van 26 juni tot begin juli hebben we buiten het noodzakelijke uitrusten noodzakelijk onderhoud aan de Vergenoegd verricht: het deksel van de wierpot was niet luchtdicht en zoog ook lucht aan in plaats van het noodzakelijke koelwater en tevens was de vuilwaterpomp … de pomp die het opgevangen vuile water wegpompt onherstelbaar defect.
Beiden hebben we besteld bij Altena Marine in Raamsdonkveer, een van de weinige bedrijven die zonder enig probleem verzenden naar Frankrijk.
Onze hofleverancier in Rotterdam te weten KOK watersport was daar niet toe bereid en hebben we maar geschrapt uit ons adresboek.

De dagen van wachten op DHL beginnen …

27 juni … goed bericht! Prijs in de Postcode Loterij; we winnen elk 4 entreekaarten voor een pretpark of dierentuin … echter wel op te maken voor 31 augustus 2017. De kaartjes liggen thuis en op ons verzoek stuurt Jaqueline ze op naar Ramon.
En het houdt niet op, we krijgen onverwacht bezoek van Ria en Pieter Boomsma, een leuke onderbreking!
De Palmpjes gaan vlot, de Cobb wordt weer gebruikt en bijtijds gaan op de Vergenoegd en de Camper de luikjes dicht!
De verdere dagen brengen we fietsend door. Nevers is een prachtige stad en de omgeving is zeker een bezoek van enkele dagen waard!
De Monoprix, een HEMA achtige winkel wordt elke dag bezocht en daar is het goedkoop inkopen doen.
Jammer dat de service van DHL te wensen overlaat … ze leveren in Nevers niet zelf af maar dragen dit over aan een dochteronderneming van DPD Post: Chronopost en dit resulteert in een ondeugdelijk tracktrace systeem en onbetrouwbare aflevering.
De wierpot wordt afgeleverd bij een onbekend depot maar komt met behulp van de havenmeester snel boven water, de vuilwaterpomp wordt pas maandag afgeleverd bij de eerste de beste boot in de haven en dit ondanks duidelijke instructies en 2 grote meldingen op de brievenbus …
Ook de klantenservice van DHL werkt traag. Op een email reageert met na 12 werkdagem ... zal wel door de warmte komen!

Gelukkig functioneert alles weer naar behoren en … kunnen we verder met onze prachtige vaartocht!

Maandagmiddag 3 juli gaat de reis verder en vertrekken we om 2 uur ’s middags uit Nevers met als voorlopig doel Fleury-sur-Loire, slechts 5 sluisjes en 20 kilometer.
Fleury-sur-Loire kennen we al van een vorig bezoek echter de plaats is nu niet meer gratuit en we besluiten toch nog maar een stukje door te varen.Echter de poes neemt de benen en we moeten wachten tot er een camper komt met een hoeveelheid honden voordat Lady Gaga besluit thuis te komen.

Dinsdag 4 juli … een spannende dag! De eerste sluis is gestremd en een duiker is bezig om een deurscharnier gangbaar te maken … en Rob zou Rob niet zien als hij in zijn beste Frans, doorspekt met een beetje Engelse taal de duiker vraagt om toch maar even naar de koelwaterinvoer te kijken.
Ja … en de duiker komt na 10 seconden boven met een stukje plastic waar al 20 keer doorheen geprikt is.
Dit stukje zat helemaal vastgezogen in het inlaatfilter en dit euvel is nu opgelost … tot het volgende stukje natuurlijk.

Rond de middag verlaten wij het Canal latéral á la Loire bij Decize, steken de snelstromende Loire over en gaan aan de overzijde het Canal du Nivernais op.
de oversteek over de loire is alleen met lage tot matige rivierafvoer toegestaan en het is belangrijk om tussen de boeien te blijven. Vastlopen is niet zoals wij in ons landje gewend zijn op zand maar hier zit je dan echt op de keien.

Het Canal du Nivernais is gegraven tussen 1784 en 1843 en werd jarenlang gebruikt om Parijs van hout te voorzien. Nadat het goederentransport in het midden van de vorige eeuw is verdwenen heeft het kanaal nu alleen een toeristische bestemming gekregen en wij zijn blij verrast met datgeen wij zien op dit prachtige stukje Frans erfgoed!
Onze eerst stop op het kanaal is Panneçot en ondanks alle negatieve berichten over een te lage waterstand en een te overvloedige plantengroei is het voor ons prima bevaarbaar.

Woensdag gaan we verder noordwaarts op het prachtige Canal du Nivernais en ontmoeten ’s middags in Châtillon-en-Bazois Hans, Ank en Moppie weer aan boord van de Lis.
Na een maandje alleen opgetrokken te zijn weer een ‘happy hour’ met prachtige verhalen.
Hans en Ank zijn tijdens onze tocht naar Oostenrijk doorgevaren naar Roanne, iets wat wij dan weer gemist hebben.

De volgende morgen begeleiden wij hen per fiets tot en met een sluistrap van 5 sluizen en weten dan gelijk wat ons nog te wachten staat en de middag gebruiken wij voor een bezoek aan de plaatselijke apotheek.
Een ontstoken kies en een telefonisch consult met onze tandarts verplicht ons toch tot het slikken van een antibiotica kuur en de nodige pijnstillers.

Vrijdag 7 juli varen we verder tot Baye, het scheidingpand in het Canal du Nivernais.
Het scheidingspand is het hoogste pand tussen twee sluizen en vanaf nu schutten we naar beneden.

Het was een drukke werkdag, 14 sluizen waarvan een dubbele en een trap van 5 sluizen. Bij Baye liggen twee enorme meren die zorgen voor voldoende wateraanvoer voor het kanaal en Lady Gaga vind het noodzakelijk om even op de smalle muur tussen het kanaal en het meer te gaan zitten … en dat bezorgd ons wel koude rillingen.
Trudy reageert dan ook met een frisse duik! Zaterdag 8 juli wordt ook weer een drukke werkdag.
We vertrekken na melding bij de sluiswachter die de tunnel op groen zet voor een lange werkdag: we beginnen aan drie onverlichte tunnels waarvan de eerste halverwege aan de linkerzijde nog een flinke uitstolping heeft … een krassenmaker maar gelukkig krijgen we de steenpuist op tijd in zicht
Tussen de 3 tunnels en daarna varen we door het mooiste stukje natuur wat we ooit gezien hebben … het lijkt op een oerwoud ... en dat op het Canal du Nivernais.
Onmiddellijk na het verlaten van dit prachtige stukje ongerepte natuur krijgen we een sluizentrap van 16 sluizen op een afstand van nog geen 3 kilometer en nog eens 12 sluizen op een afstand van 8 kilometer.
Ook dit was een echte werkdag: 28 sluizen, 3 tunnels en een drukkende warmte. Eind van de middag leggen we aan in Chitry-les-Mines en… Hans en Ank zijn ook weer aanwezig.
Tijdens onze ‘happy hour’ zijn we het allemaal eens: dit was een prachtig stukje kanaal, wat een natuur, wat een serene rust… dit alles bevestigd dat onze keus voor het Canal du Nivernais beslist een juiste keus was!

Vanaf zondag 8 juli varen we weer samen met Hans en Ank.
Het weer is gelukkig wat minder warm en elke dag hebben we wel wat buitjes en een dreigend onweer.
Ook ons vervolgtraject over het Canal du Nivernais blijft adembenemend mooi, soms varen we tussen glooiende akkers met aan de rand een enorme ‘versterkte’ boerderij uit de tijd dat plunderende revolutionairs mee wilden eten of prachtige kastelen, dan weer varen we langs hoge rotspartijen die steil naast het kanaal je eigen nietigheid laten voelen.
Ook de prachtige plaatsjes zoals Clamency zijn het vernoemen waard. Mooie sluisjes en een enkele ophaalbrug maken het landschap compleet. We kunnen alleen maar zeggen: prachtig!

Het vernoemen waard is wel dat Rob vermanend werd toegesproken door een sluiswachter: u mag niet zelf de sluis bedienen! ...en dan te weten dat het initiatief was genomen door Hans!

Een pluimpje wordt er verdiend door Trudy! Met haar doorzettingsvermogen belt ze met de Postcode Loterij en naar ca. 10 minuten schrijft ze de codes op waarmee in Eindhoven en Tilburg alsnog kaartjes voor een pretpark of dierentuin besteld kunnen worden.

Inmiddels is het al bijna 14 juli – Quatorze Juillet, de dag dat in Frankrijk de bestorming van de Bastille gevangenis wordt gevierd, waarmee in 1789 de Franse revolutie begon. Op deze nationale Franse feestdag worden de sluizen niet bediend, is er veel vuurwerk en heeft elk stad, dorp of gehucht zijn feestelijkheden.
Om Moppie, de hond van Hans en Ank en onze Lady Gaga het vuurwerk te besparen hebben wij afgemeerd in een prachtig inhammetje van het Canal du Nivernais bij het plaatsje Mailly-le-Chateau.
Hier blijven we liggen tot zaterdag 15 juli en gaan richting Auxerre en het einde van het kanaal en het begin van een dagtocht over de Yonne, maar daarover later meer.

We geven even de tussenstand: 195 motoruren … we praten nu maar over motoruren en niet meer over vaaruren. De vaaruren zijn aanzienlijk meer dan de motoruren want tijdens het vele schutten staat de motor uit.
Het aantal gepasseerde sluizen bedraagt nu 213 sluizen ... maar als we onze geplande tocht afmaken zijn we nu nog niet op de helft!